Biografia lectora

REDACTA LA TEUA BIOGRAFIA LECTORA

Una proposta per a Secundària 

Ja saps que quan parlem de "biografia" ens referim a la història de vida d'una persona. Si aquesta biografia és la biografia lectora, en aquest cas, ens estarem referint a la història (la relació)  que aquesta persona té amb els llibres, amb la lectura.

Et proposem com a exercici que escrigues la teua biografia lectora en la qual pots incloure alguns dels temes que apareixen en el llistat de més avall.

Cada persona té la seua pròpia biografia lectora perquè cada persona és diferent i cada un de nosaltres forja la seua història personal amb els llibres i la lectura. Pot ser que t'agrade molt llegir o pot ser que no.

Ens relates la teua biografia lectora en un full, en un apunt de blog, en un àudio? 
Orientacions per a l'escrit.

Fes memòria i pensa com vas aprendre a llegir, qui et va ensenyar, amb quin tipus de llibres.  Et contaven contes les persones del teu voltant?

Recorda quins llibres has llegit al llarg de la teua vida (els que vas començar a llegir i et van agradar molt, els que vas començar a llegir i vas deixar a mitges, què t'hauria agradat llegir i no ho vas fer, els que et van donar o triares tu i no et van agradar gens …)

A l'escola i a l'institut, què fèieu amb els llibres? (Anàveu a la biblioteca, llegíeu sols en veu baixa, llegíeu junts a classe, féieu tertúlies, fitxes de lectura, concursos …)

Quin tipus de lector/a et consideres? (ocasional, hàbil, poc lector, devorador de llibres, lector especialitzat en algun tema...?)

Cita el títol del primer llibre (o un dels primers) que recordes haver llegit.
El primer llibre que et van regalar o que tu mateix et vas comprar.
El teu autor preferit quan eres menut / menuda i el teu autor preferit actualment.

Explica si vas a la biblioteca, si comparteixes llibres amb els teus companys de classe, si us recomaneu llibres, si parles alguna vegada de llibres amb algú...

Llocs preferits per a llegir i llocs on no pots llegir.
Llibres que formen part de la teua biblioteca personal.
Llibres que t'han canviat la vida.
Llibres que no has pogut acabar de llegir.
El tipus de llibres que t'agrada més llegir (novel·les de misteri, còmics, poemes, …)

Recorda'ns la teua major gesta / proesa com a lector.

Vols aportar alguna reflexió personal sobre la lectura? Pots acabar el text, si ho vols, donant algun consell, sobretot als que no els agrada llegir, o bé als professors que us manen lectures per tal que modifiquen l'actitud que considereu negativa al voltant de les lectures i els treballs que manen.

A classe gravarem el vostre text que pot durar d'un a dos minuts aproximadament. [Any 2012]


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

---
---
---


- - - - - -

BIOGRAFIES DE LECTURA EN VÍDEO EXTRETES DEL WEB DEL CECV


PREMIS I RECONEIXEMENTS

1. Premi Alumnat, ciutadà i protagonista: a l'alumne o l'alumna que ha presentat la millor biografia lectora.

Guanyadora: Sandra Cano i Busquier (16) IES Bahía de Babel, d'Alacant: https://youtu.be/t1BWeHDoAv0

Finalista: Víctor Tendero; Zaira Idáñez (16;17) IES Clara Campoamor d'Alaquàs https://youtu.be/oFqv69TnWKk

2. Premi Entorns familiars i socials: a l'alumnat que ha presentat amb la seua família la millor biografia lectora.

Guanyadora: Júlia Capsir Pastor (5 anys), Vicent Pastor (37) https://youtu.be/3Bq9DDcF8Ig 

Finalista: Sònia Alonso Canay (39) Alaquàs https://youtu.be/VkXzyN1z6z4​​​​​

3. Premi Centre educatiu com a espai de convivència:  al grup d'alumnes i personal del centre que ha presentat la millor biografia lectora: pla de lectura de centre, biblioteca escolar, club de lectura escolar, menjador escolar, activitats extraescolars, etc.

Guanyadora: Irene Pomares Rastrollo; Estefanía Rico Chorro; María Dolores Pastor Climent, María Remedios Albert Albert; Edgar Mozas Fenoll (16; 21; 52; 55; 43) Biblioteca IES Victoria Kent, Elx: https://youtu.be/_4MhvdLTp8M

Finalista: Adrián Córdoba Cruz; Alicia Alcaraz González; Santa Domínguez Palop (19;52;42) IES Clara Campoamor d'Alaquàs: https://youtu.be/-Ty2wSIqPc0

4. Premi Entorns d'aprenentatge no formals i informals: al grup d'alumnes i adults que ha presentat la millor biografia lectora en l'entorn de biblioteques, llibreries, associacions, clubs de lectura, cases de cultura, ateneus, municipis lectors i altres espais.

GuanyadoraEsther Casaban Collado (30): https://youtu.be/J2OBuCZdCvI 

Finalista: María García Martínez (26) Club de lectura Sherlock: https://youtu.be/HcJS2tqJf8Q

5. Premi Tasca educativa: al grup d'alumnat i professorat que ha presentat la millor biografia lectora d'aula basada en les pràctiques docents.

GuanyadoraMirella García Lucas (40) Club de lectura en valencià  de  l'EPA  d'Oriola:  https://youtu.be/IDIPdn8J4M0

FinalistaAndrea Rubio Martínez; Manuel Santaeulalia Cerezo; Rubén Quintana Castillo; Victoria Ciges Luna (16;16;16;16) IES Clara Campoamor: https://youtu.be/glHW4OP5tJc

- - - - - -

 ALTRES ORIENTACIONS PER A ELABORAR LA BIOGRAFIA LECTORA 

CARACTERÍSTIQUES DE LA BIOGRAFIA DE LECTURA EN VÍDEO I PROCÉS D'ELABORACIÓ  

Una biografia lectora personal o d'equip és un relat de la relació que una persona o un grup tenen amb la lectura en qualsevol format, amb els llibres i les pràctiques lectores. Heus ací algunes idees per a desplegar la vostra biografia. En general s'hi pot contar quins són els llibres favorits, quines són les persones que us van posar en contacte amb la lectura, quins són els llocs web que consulteu per saber què llegir i on deixeu comentaris, en quins formats llegiu (paper, digital, llibre electrònic, etc.), amb qui compartiu les lectures i com ho feu, quins són els llocs preferits per llegir, qui us recomana lectures extraacadèmiques, quin paper juga el centre educatiu en les recomanacions lectores. També es poden relatar els canvis de preferències amb l'edat, els intercanvis amb els companys, els aprenentatges i descobriments fets. Com a ensenyants, relateu les pràctiques docents de foment lector i d'educació literària. Com a família relateu les lectures fetes a la llar, a les vacances i les activitats d'animació lectora en què participeu. Com a agents socials relateu les activitats d'orientació i els projectes duts a terme a les biblioteques, les llibreries o els clubs de lectura.

El procés d'elaboració de la biografia lectora hauria de passar per aquestes tres etapes: planificació, textualització i gravació amb edició del vídeo.

En primer lloc, penseu en quina modalitat de premi participareu i tot seguit planifiqueu la manera de contar la vostra biografia lectora com una història de successos cronològics, com un monòleg, com un diàleg o una tertúlia entre diversos autors, o bé com un text expositiu que explica un procés dut a terme. El contingut de la biografia pot ser d'un període puntual o d'un període més extens de la vida, dependrà d'allò que es vulga contar.

En segon lloc, redacteu i reviseu el text d'allò que explicareu en la gravació. L'haureu de contar amb naturalitat, ja siga en pantalla o amb veu en off. Si planifiqueu el vídeo en un storyboard, podreu preparar, a més del text, la part tècnica de la gravació: llocs on gravar, imatges que apareixeran inserides, música d'acompanyament, tipus de plans i angles de gravació, etc. Fer un storyboard millora els resultats del vídeo.

En tercer lloc, agafeu un mòbil, una tableta o càmera i enregistreu el vídeo en una o diverses preses d'acord amb la planificació que heu fet de manera que no ultrapasse els dos minuts. Tot seguit necessitareu fer servir un programa d'edició de vídeo per afegir a la gravació almenys el títol del treball, els autors i la modalitat del premi a què us presenteu. Els títols de crèdit aniran a l'inici. Vigileu que el so de la narració siga bo. Pot empitjorar la qualitat del vídeo si hi ha molta distància del relator a la càmera o el micròfon, si feu la gravació en exteriors o si utilitzeu la música de fons molt alta. Comproveu que se sent perfectament el que es relata. També podeu utilitzar elements gràfics i subtítols al vídeo.

 FORMA DE PRESENTACIÓ DE LES OBRES 

Tan prompte com doneu el vistiplau al vídeo ben editat, apugeu-lo al compte de YouTube si teniu 14 anys o més. Si no els teniu acomplits, apugeu-lo al compte d'una persona adulta, familiar, docent o agent social. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada